Alminutė Martūnienė | |
Vilniaus Simono Daukanto gimnazija | |
1. BENDRŲJŲ PROGRAMŲ ATNAUJINIMO PRIEŽASTYS IR TIKSLAS |
|
|
|
2. DABARTIES IR ATEITIES KOMPETENCIJOS |
|
Kai kurias naujai siūlomas kompetencijas galima sujungti ir apibendrintai įvardinti.
|
Kai kurios siūlomos kompetencijos tarsi dubliuojasi: gamtos mokslai neatskiriami nuo technologijų ir inžinerijos, matematinė kompetencija siejasi ir su gamtos mokslų, ir su skaitmenine. Ar įmanoma nuspėti, kokios kompetencijos bus reikalingos po keleto metų?
|
3. SITUACIJOS ANALIZĖ IR ATNAUJINIMO UŽDAVINIAI |
|
3.1. Situacijos analizė |
|
|
|
3.2. Atnaujinimo uždaviniai |
|
|
|
3.3. Pertvarkos uždaviniai |
|
|
|
4. BENDRŲJŲ PROGRAMŲ SANDARA |
|
|
|
4.1. Ugdymo sritys ir dalykai |
|
Atsisakyti integruojamų gamtos mokslų programų (ypač 8, 9 klasėje).
|
1. Jau buvo dėstomas integruotas gamtos mokslų kursas 11-12 kl. Ar tikrai pasiteisino? Kai kelis mėnesius mokiniai mokėsi fizikos, po to kelis mėnesius – chemijos, vėliau- biologijos. Nemokėjo nei vieno dalyko pakankamai gerai. Integracija – jei vienos pamokos metu dirba pvz.: du skirtingų dalykų mokytojai, aiškinantys tą pačią temą. O tam reikia derinti atskirų dalykų programas, mokytojų tvarkaraščius ir t.t.
2. Naujų BU programų, vadovėlių, kitų priemonių parengimas, mokytojų apmokymas – užtrunka, reikalauja didelių finansinių išteklių. 3. Gyvename technologijų, inovacijų, mokslo progreso laikais, net siūlote ugdyti naujas kompetencijas (matematinę ir gamtos mokslų bei technologijų ir inžinerijos) ir sujungiate tokius specifinius gamtos mokslus į vieną dėstomą dalyką? Kokie pagrindai būsimiems tam tikrų sričių specialistams? |
4.2. Mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimas |
|
Individualios pažangos vertinimas, kai siūlomame dokumente nurodoma „būtina pastebėti net mažiausius pokyčius ir suvokti, kas jiems padeda arba trukdo vykti“, neturi tapti „popierizmu“ – popieriukų besaikiu pildymu, jų saugojimu. Apibendrinamasis vertinimas (ypač baigus ugdymo programą) turi „turėti svorį“.
|
|
5. Kokie veiksniai padėtų siekti geresnių mokinių pasiekimų ir didintų mokymosi motyvaciją: 5.1. Ankstesnė (priešmokyklinio ugdymo nuo 5 metų, pirma klasė nuo 6 metų) privalomo ugdymo pradžia |
|
Ar tikrai reikia?
|
Reikia konsultuotis su specialistais (pvz.: psichologais). Vaikai skirtingi, anksčiau buvo ir dabar pasitaiko mokinių pirmoje klasėje, kuriems yra 6 m. ar 7,5 m. Tai individualu.
|
5.2. Ilgesnis (5 metų) pradinis ugdymas |
|
Ar ne per ilgai? 4 (pradinis ugdymas) + 4 (pagrindinis ugdymas) + 4 (vidurinis ugdymas).
|
Mokyklų tinklas – pradinė mokykla, progimnazija ir gimnazija. Nereikėtų finansinių, materialinių išteklių. Geriau dėmesį skirti ugdymo turiniui, kokybei, priemonių, metodikų rengimui, pagalbai mokykloms.
|
5.3. Ilgesnis (3 metų) vidurinis ugdymas |
|
4 (pradinis ugdymas) + 4 (pagrindinis ugdymas) + 4 (vidurinis ugdymas).
|
Mokyklų tinklas – pradinė mokykla, progimnazija ir gimnazija. Nereikėtų finansinių, materialinių išteklių. Geriau dėmesį skirti ugdymo turiniui, kokybei, priemonių, metodikų rengimui, pagalbai mokykloms.
|
5.4. Nuo 10 iki 30 proc. savarankiškai mokyklos planuojamas ugdymo turinys ir jo įgyvendinimas (išvardinkite tris prioritetus, kuriems, jūsų mokykla skirtų šį laiką) |
|
Vis tiek turi būti bendri susitarimai, dokumentai nacionaliniu lygmeniu.
|
Mokiniai gauna pagrindinio ugdymo pažymėjimą, brandos atestatą. Taigi visi turi gauti įvertinimus. Tam turi būti bendri sutarimai, reikalavimai (ugdymo turinio).
|
5.6. Tarpdalykinės integracijos plėtojimas (kokios pagalbos reikėtų jūsų mokyklai?) |
|
Pagalba mokytojams: ugdymo programos, metodinė medžiaga, mokymai.
|
|
5.7. Vidurinio ugdymo programos privalomų dalykų skaičiaus mažinimas |
|
Reikia labai gerai apmąstyti, ar verta atsisakyti pvz.: kūno kultūros? dorinio ugdymo?
|
Mokiniai mažai judrūs (sėdi prie kompiuterių, su telefonais). Dažnas skundžiamės, jog jie elgiasi nemandagiai. Reikėtų peržiūrėti šių mokomųjų dalykų programas, pateikti metodikas, dalyko perteikimą patrauklesniu padaryti.
|
5.8. Vidurinio ugdymo programos laisvai pasirenkamųjų dalykų skaičiaus didinimas |
|
Reikia labai gerai apmąstyti, ar verta.
|
Geriau koncentruotis ties pagrindiniais, „pamatiniais“ dalykais. Kad neatsitiktų taip, jog pasirenkama dėl valandų skaičiaus, nemotyvuotai.
|
5.9. Vidurinio ugdymo programos laisvai pasirenkamųjų dalykų gilesnis mokymasis |
|
Jei mokinys renkasi motyvuotai, tikslingai – tada galima. Tačiau turi būti parengtos nacionaliniu lygmeniu programos, priemonės, metodinė medžiaga.
|
|
6. Kita |
|
1. Lietuva yra stipri savo žmonėmis, jų intelektu. Mokslininkai, tam tikrų sričių specialistai. Pasikartosiu – gyvename technologijų, inovacijų, mokslo progreso laikais, net siūlote ugdyti naujas kompetencijas (matematinę ir gamtos mokslų bei technologijų ir inžinerijos) ir sujungiate tokius specifinius gamtos mokslus į vieną dėstomą dalyką? Kokie pagrindai būsimiems tam tikrų sričių specialistams?
2. Gal reikia koreguoti tai, ką turime? Keisti tai, kas tikrai neveikia? 3. Nustoti dairytis tai į vienos, tai į kitos užsienio valstybės švietimo sistemą. Gal pasiimkite tik tai, kas gali veikti mūsų šalies švietime? Aklai visko perimti nereikia. Reikia ilgalaikės strategijos. |
|